Linkové vedení – linky 3 a 5

Oznámení: V září 2012 naše iniciativa připravila aktualizovaný návrh na zlepšení linkového vedení. Obsah této stránky však stále popisuje návrh z února 2012. Schéma podle nejnovějšího návrhu linkového vedení naleznete prozatím zde. V průběhu příštích týdnů aktualizujeme všechny stránky tak, aby tomuto novému návrhu odpovídaly.

V textu jsou použity stávající názvy zastávek pro lepší orientaci v jejich umístěních. Návrhy na přejmenování některých zastávek naleznete zde. Dále jsou v návrzích linkového vedení zahrnuty zastávky, jejichž vybudování nebo obnovení je doporučováno v sekci o zastávkách.

Zobrazit schéma současného linkového vedení   Zobrazit schéma navrhovaného linkového vedení

Linky 3 a 5

Současné vedení (linka 3): Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, Mařatice, dolní konec → Uherské Hradiště, Mařatice, škola → (Uherské Hradiště, Mařatice, hřbitov) → Uherské Hradiště, Mařatice, horní konec → Uherské Hradiště, Mařatice, Rudy Kubíčka → Uherské Hradiště, Sídliště Východ SAM → Uherské Hradiště, Sady, rozcestí → Uherské Hradiště, Garáže ČSAD → Uherské Hradiště, Boženy Němcové → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží

Současné vedení (linka 5): Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, Boženy Němcové → Uherské Hradiště, Garáže ČSAD → Uherské Hradiště, Sady, rozcestí → Uherské Hradiště, Sídliště Východ SAM → Uherské Hradiště, Mařatice, Rudy Kubíčka → Uherské Hradiště, Mařatice, horní konec → Uherské Hradiště, Mařatice, škola → Uherské Hradiště, Mařatice, dolní konec → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží

Navrhované vedení (linka 3): Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, Náměstí Míru → Uherské Hradiště, Zimní stadion → Uherské Hradiště, Mařatice, dolní konec → Uherské Hradiště, Mařatice, škola → (Uherské Hradiště, Mařatice, hřbitov) → Uherské Hradiště, Mařatice, horní konec → Uherské Hradiště, Mařatice, Rudy Kubíčka → Uherské Hradiště, Sídliště Východ SAM → Uherské Hradiště, Sady, rozcestí → Uherské Hradiště, Garáže ČSAD → Uherské Hradiště, Boženy Němcové → Uherské Hradiště, SOU → Uherské Hradiště, Železniční stanice → Uherské Hradiště, Stará Tenice → Uherské Hradiště, Svatojiřské nábřeží → Uherské Hradiště, Tyršovo náměstí → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží

Navrhované vedení (linka 5): Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, Tyršovo náměstí → Uherské Hradiště, Svatojiřské nábřeží → Uherské Hradiště, Stará Tenice → Uherské Hradiště, Železniční stanice → Uherské Hradiště, SOU → Uherské Hradiště, Boženy Němcové → Uherské Hradiště, Garáže ČSAD → Uherské Hradiště, Sady, rozcestí → Uherské Hradiště, Sídliště Východ SAM → Uherské Hradiště, Mařatice, Rudy Kubíčka → Uherské Hradiště, Mařatice, horní konec → (Uherské Hradiště, Mařatice, hřbitov) → Uherské Hradiště, Mařatice, škola → Uherské Hradiště, Mařatice, dolní konec → Uherské Hradiště, Zimní stadion → Uherské Hradiště, Náměstí Míru → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží

Nejvýraznější změnou v navrhovaném linkovém vedení jsou zajížďky k železniční stanici. Ty by umožnily přímé spojení Mařatic a sídliště Východ – nejlidnatějších oblastí Uherského Hradiště – s železniční stanicí Uherské Hradiště, oblastí kolem SŠPHZ, Starou Tenicí, Svatojiřským nábřežím nebo Tyršovým (resp. Mariánským) náměstím. Taková změna samozřejmě prodlouží celkovou jízdní dobu linky, nikdy však nelze provést inovaci úplně bez kompromisů. Prodloužení celkové jízdní doby však lze ospravedlnit následujícími předpoklady – přičemž výhody případné změny převažují nad nevýhodami:

• Většina cestujících z Mařatic a sídliště Východ se nepotřebuje dostat konkrétně na autobusové nádraží; MHD využívají proto, aby se dostali do centra města. Po případné změně se při použití linky 3 budou moci dostat ještě rychleji do historického centra města výstupem v zastávce „Uherské Hradiště, Železniční stanice“. Navíc budou moci přestoupit na vlak či nově vystoupit ve Staré Tenici nebo na Tyršově náměstí (v případě použití pasáže malé scény Slováckého divadla zastávka umožní rychlé pěší spojení s Mariánským náměstím). Samozřejmě existují i cestující, kteří potřebují skutečně vystoupit na autobusovém nádraží (zejména studenti Gymnázia Uherské Hradiště nebo cestující využívající přestup na příměstskou autobusovou dopravu) – těm nebude tato možnost nijak odepřena, jen se o několik minut prodlouží jízdní doba, pokud použijí linku 3. Nic však v takovém případě nebrání využít linku 5, která by zůstala ve směru z Mařatic beze změn. Výhody změn tu tedy jasně převažují nad nevýhodami.
  • Obdobná situace je v opačném směru – z centra Uherského Hradiště do Mařatic nebo na sídliště Východ. Většina cestujících se potřebuje dostat z centra Uherského Hradiště do Mařatic nebo na sídliště Východ, ale nepotřebují nutně nastoupit na autobusovém nádraží – nastoupit tedy mohou na zastávce „Uherské Hradiště, Železniční stanice“ nebo některých dalších nově navrhovaných. To však neznamená, že cestující, kteří potřebují do autobusu nastoupit na autobusovém nádraží, budou nějak zásadně omezeni. Pokud využijí linku 3, její vedení ve směru do Mařatic se u ní nemění. A při využití linky 5 se pouze prodlouží jízdní doba, možnost nástupu na autobusovém nádraží bude existovat stále.

Tyto relativně nenákladné změny dramaticky zlepší dopravní obslužnost celého centra Uherského Hradiště. Aby bylo možné vždy spolehlivě realizovat odbočení autobusu z ulice Jiřího z Poděbrad k autobusovému nádraží, bylo by vhodné mírně rozšířit křižovatku mezi ulicemi Jiřího z Poděbrad a Stojanova (příležitost k úpravě dává plánovaná stavba komplexu Triangl). Řidič by měl mít také možnost v případě, kdy je tato křižovatka směrem od železniční stanice příliš „ucpaná“, realizovat odbočení kolem budovy Komerční banky přes části Kollárovy a Svatováclavské ulice. To si zřejmě vyžádá odebrání jednoho parkovacího místa v ulici Kollárově a jednoho v ulici Svatováclavské.

Autor textu: Jan Kolařík

Navigace

Další část: Linka 4 »