Tarif a odbavování cestujících

Přestupní jízdenky

Největším problémem současného tarifu MHD je neexistence přestupních jízdenek, což je fakt, který bohužel od veřejné dopravy zbytečně odrazuje některé potenciální cestující. Bez čipové karty je možné zakoupit jen jízdenky pro jednotlivou jízdu v ceně 10 Kč a to pouze u řidiče. Tuto situaci dokonce dobře shrnuje oficiální web Uherského Hradiště na stránce „Doprava“:

Např. jízda ze sídliště Východ na sídliště Štěpnice (areál nemocnice) a zpět s jedním přestupem stojí 40 Kč – náklady pro jednoho člověka jedoucího ve svém osobním automobilu jsou bezesporu poloviční a časová výhodnost automobilu je nesrovnatelná. Na druhou stranu lze projet okruh z Uherského Hradiště, Sady, Vésky, Míkovice a Kunovice zpět do Uherského Hradiště za 10 Kč (přitom kilometrově nesrovnatelné s výše uvedenou trasou). Tyto disproporce nastolují otázku, zda by nebylo vhodné zamyšlení nad zavedeným systémem MHD ve městě, např. zónové jízdné.

Nejlepším řešením podle nás by bylo zavedení možnosti zakoupení přestupní jízdenky (prozatím pouze u řidiče) omezené časem na přestup. Při nástupu do vozidla druhé linky by cestující využívající přestupní jízdenku tuto jízdenku předložil řidiči, který by zkontroloval, zda nevypršela její časová platnost. Pokud by nevypršela, jízdenku by pouze znehodnotil jejím roztržením. Cenová přirážka při zakoupení jízdenky přestupní oproti jednorázové by neměla přesáhnout 4 Kč.

24hodinové jízdenky

Také zavedení 24hodinových jízdenek by mohlo přilákat velké množství cestujících – zejména turisté ve městě by tuto možnost velmi uvítali. Také v době akcí jako Letní filmová škola se zavedení takových jízdenek přímo nabízí. Nejkratší možná platnost časových jízdenek je totiž v současnosti jeden měsíc – navíc pořízení takové jízdenky je podmíněno vyřízením čipové karty – pro lidi, kteří v Uherském Hradišti a okolí pobývají pouze dočasně, je takové omezení nepříjemné – bez něj by mohli být i ochotni zakopit si měsíční jízdenku, i když v Uherském Hradišti budou třeba jen týden.

Možnost použít jízdenky na železnici

Podobně jako ve Zlíně a Otrokovicích – i na Uherskohradišťsku by měla existovat možnost přetupu mezi autobusy a železnicí za použití jednoho jízdního dokladu a tarifu (např. přestupní jízdenky zmíněné výše nebo časové jízdenky). Vyjednávání takové záležitosti může být pro města souměstí velmi náročné a často představuje mnoho kompromisů. Povede-li se však nakonec vše zařídit, vítězem je vždy cestující. Právě případ Zlína a Otrokovic dokazuje, že není nutné kvůli zapojení železnice do sítě MHD zvyšovat cenu jízdného.

Viz také: Železniční doprava

Odbavování cestujících

Jsme si vědomi, že současný způsob odbavování cestujících, kdy si musí každý cestující zakoupit jízdní doklad u řidiče, může na některých zastávkách pozdržet dopravu i na 5 minut. Do budoucna je vhodné zavedení možnosti zakoupení jízdních dokladů v předprodeji, přičemž řidič autobusu by v takovém případě sloužil jako „revizor“ a namátkou by zkontroloval, zda nastupující cestující ukazuje jízdenku. Možností pro změnu způsobu odbavování cestujících je však velmi mnoho a vše je předmětem případných rozsáhlých diskusí.