5 plus 2 Uherskohradišťsko – 12. 9. 2014

12. září 2014 vyšel v týdeníku 5 plus 2 Uherskohradišťsko článek nazvaný „MHD? Hrůza, zlepšete ji, přejí si lidé“ shrnující ty nejzásadnější problémy provozu MHD v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích. Součástí jsou i vyjádření Jana Kolaříka z MHDUH.cz.

Komentáře MHDUH.cz k výrokům Zdeňka Procházky v článku

K problematice MHD se v článku vyjádřil i místostarosta Uherského Hradiště Zdeněk Procházka /KDU-ČSL/ – dlouhodobý odpůrce změn ve veřejné dopravě. Přinášíme zde proto i naše komentáře upřesňující souvislosti jeho vyjádření v tomto článku.

„Jednalo se tehdy o dohodu obcí a měst okresu Uherské Hradiště. Ty se dohodly, že financování veřejné dopravy, včetně městské dopravy v souměstí Uherské Hradiště, Kunovice a Staré Město, bude společné z rozpočtu okresního shromáždění. Byla to dohoda tehdejších představitelů, a tak to fungovalo a pokračovalo i v letech, kdy už byly okresy zrušené a celý systém přešel na kraj. V jiných okresních městech podobná dohoda neexistovala, proto tam MHD provozují města.“

Na tomto výroku nelze z formálního hlediska shledat nic nepravdivého. Jeho informační hodnota je však zcela zavádějící. Na tom, že v letech 1998 až 2002 byl provoz MHD Uherské Hradiště placen z okresního rozpočtu, není skutečně nic tak skandálního, pokud skutečně všechna ostatní města a obce okresu Uherské Hradiště s tímto opatřením souhlasila. Nevýhodou bylo „pouze“ to, že obyvatelé Uherského Hradiště, Starého Města a Kunovic byli znevýhodněni oproti jiným obyvatelům ČR ve městech s provozy MHD, jelikož jejich města se tímto krokem vzdala rozhodovacích pravomocí o své městské dopravě. Tento nestandardní systém financování však od roku 2003 „potichu“ přešel pod Zlínský kraj, aniž by ostatní města a obce kraje mimo okres Uherské Hradiště byla informována o tom, že se z jejich příspěvků platí celý provoz MHD v Uherském Hradišti, zatímco všechna ostatní města kraje se systémy MHD si jejich provoz musí dodnes platit sama. Nebyla jim v žádném případě nabídnuta možnost řešit financování MHD z krajského rozpočtu, přestože například město Kroměříž nedávno avizovalo velké problémy s ufinancováním své MHD. Zároveň došlo od roku 2014 ke zvýšení ročního příspěvku obcí kraji na dopravní obslužnost o 15 Kč na obyvatele, což vyvolalo z řad obcí nemalé protesty. Málokteří představitelé obcí však tuší, že právě 9 milionů ročně navíc, které díky zvýšení příspěvku kraj utrží, mohl kraj získat i tím, že by přestal financovat MHD Uherské Hradiště. Vydělali by na tom všichni obyvatelé Zlínského kraje včetně těch v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích, protože by tato města mohla opět konečně sama rozhodovat o své MHD a především si ohlídala, zda jsou peníze vynaloženy efektivně a dopravce poskytuje obyvatelům kvalitní služby. Více o nestandardním financování MHD Uherské Hradiště najdete zde.

„Vzniká strategický dokument, který neřeší nějaké jednorázové záležitosti. Podle toho, jaké navrhne výstupy tento nový generel dopravy, by se měla dělat opatření a uvádět je do praxe.“

Řeč je o generelu dopravy – dokumentu, jehož přípravu nedávno zadalo město společnosti UDIMO, spol. s r. o. za 1,6 mil. Kč, přestože například Zlínský kraj má svého Koordinátora veřejné dopravy o devíti zaměstnancích, který za léta své činnosti nevykázal žádné výsledky, a jeho práce by měla zahrnovat právě přípravu takových dokumentů. Jen pro představu: zmiňovaná společnost z Moravskoslezského kraje se prezentuje takto. Po návštěvě webu nebo přečtení některých prací si připadáte jako v roce 1996. Zásadní problémy MHD jsou známy již dlouhou dobu, MHDUH.cz nabízí jejich řešení městu bez jakéhokoli nároku na odměnu, existuje nespočet dobrých příkladů řešení dopravy z jiných měst, avšak podle Zdeňka Procházky je třeba čekat na výstupy předraženého dokumentu od společnosti, jejíž dosavadní práce v žádném případě nezaručuje kvalitu.

Příspěvek byl publikován v rubrice V médiích a jeho autorem je Redakce. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.