Otevřený dopis Mariánským Lázním

Vážené a milé Mariánské Lázně,
zdravím všechny vaše obyvatele z Uherského Hradiště. I když jste na druhé straně naší země, vězte, že dění u vás pečlivě sleduji nejen já, ale i mnoho dalších příznivců a odborníků z oblasti veřejné dopravy. Mariánské Lázně nejsou jen krásné lázeňské město, ale i legenda dopraváků. Začalo to před 111 lety zavedením tramvají – po válce nahrazených trolejbusy, díky nimž je ve městě dodnes veřejná doprava na dobré úrovni a velice využívaná jak obyvateli, tak turisty. Vím, o čem hovořím. Uherskohradišťská aglomerace je podstatně větší, ale kvalitu a úroveň veřejné dopravy vám můžeme jen závidět. To, co považujete za samozřejmé, jako je jednoduché linkové vedení, častá taktová doprava, krásné zastávkové označníky a schémata linek, přehledné jízdní řády, čisté a tiché nízkopodlažní trolejbusy – to vše je pro nás obtížně dostižným vzorem. Ostatně počty cestujících v naší MHD tomu také odpovídají.

Proto stále nechápu úpornou snahu některých politiků v Mariánských Lázních hodit to vše za hlavu. Nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci. Pravidlo, které platí i v oblasti veřejné dopravy. MHD založená na páteřním provozu trolejbusů stojí Mariánské Lázně jen asi 4 % výdajů, což je s ohledem na počet cestujících velice dobrý výsledek. Nerozumím, jak mohla být před lety definována hranice 10 milionů korun, kterou se město ročně snaží provoz MHD podporovat. Za tu dobu inflace, DPH i ceny paliv a náhradních dílů citelně přece citelně vyrostly a město by ten nárůst mělo adekvátně kompenzovat.

Snahu nahradit trolejbusy nákupem elektrobusů vnímám jako dost kontroverzní, protože tato více než sto let vyvíjená technologie stále není způsobilá plnohodnotného nasazení. Vozidla jsou těžká, kapacita a životnost drahých baterií stále nedostatečná. Ostatně i Praha nedávno svůj pilotní projekt elektrobusů ukončila. V nedohlednu je také praktické uplatnění autobusů na vodík, do nichž ještě před několika lety mnozí politici vkládali takové naděje. Navíc trolejbusy jsou v takto velkém městě raritou a výborně dotvářejí lázeňskou atmosféru. Domnívám se, že jejich potenciál pro propagaci města není využitý tak, jak by si zasloužil.

Většina trolejbusových vozidel ve městě není ani v polovině své fyzické životnosti, takže je na čem stavět. Investici v řádu několika málo desítek miliónů by zasloužilo trolejové vedení a dožívající měnírna. V dlouhodobém měřítku životnosti těchto zařízení však nejde o závratnou částku. Díky připravovanému operačnímu programu Doprava pro programové období 2014–2020 bude patrně možné čerpat významnou částku i na rekonstrukce a novostavby trolejbusových tratí. Pokud se na to ovšem Mariánské Lázně dostatečně a včas připraví. Ostatně to, že veřejné peníze jsou, dokládá i odložená kauza lanovky ke Krakonoši. Jen sama myšlenka, že by bylo možné v tomto projektu určeném pro rekreaci utratit 120 milionů korun z veřejných rozpočtů, je dosti znepokojující.

Dění v Mariánských Lázních, jakožto mimořádně krásném městě a s výjimečným trolejbusovým provozem, sledují mnozí zahraniční odborníci a nabízejí i pomoc. Například dopravní podnik z rakouského Salcburku. Údajně však na tuto výzvu Mariánské Lázně nereagovaly.

Přeji Mariánským Lázním, jejich obyvatelům i trolejbusům do dalších let vše dobré. Zejména sílu zvrátit rozhodnutí o likvidaci trolejbusové dopravy do roku 2017 a hodně úsilí v získávání financí na rekonstrukci trakčního vedení a měnírny.

Jan Kolařík,
předseda sdružení MHDUH.cz – Za lepší MHD v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích, o. s.

Příspěvek byl publikován v rubrice Články, Novinky a jeho autorem je Jan Kolařík. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.