Jde to pomalu, ale s radostí oznamujeme, že už druhý rok v řadě (viz změny z prosince 2012) dochází s prosincovou celostátní změnou jízdních řádů k částečnému zlepšení služeb MHD v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích.
MHD se vrací k „Intersparu“
Po dlouhých letech přináší jízdní řád změnu likového vedení. „Jarošovská“ linka 4 už není v jízdním řádu vedena jako okružní se začátkem i koncem na autobusovém nádraží, ale konečně je oficiálně rozdělena na dva směry s polookružním úsekem v Jarošově. Ještě lepší změnou však je, že většina spojů linky 4 byla prodloužena z autobusového nádraží až do nákupního centra ve Starém Městě, čímž byla „vzkříšena“ zastávka Staré Město, Obchodní zóna. Po šesti letech už tedy opět dostaneme za pomoci veřejné dopravy k největšímu nákupnímu centru v okrese Uherské Hradiště.
^ Tato zastávka opět ožije. Zdroj fotografie: Google Street View
Je možné, že k rozhodnutí o prodloužení linky 4 za hranice Uherského Hradiště dovedl města a dopravce způsob financování, jemuž bude věnován některý z příštích článků, ale necháme-li údajné příčiny stranou, jedná se o nezpochybnitelně vítané zlepšení kvality služeb MHD.
Polovina zastávek mění názvy
Vedení měst spolu s dopravcem se rozhodli využít příležitosti změny jízdních řádů k hromadné změně názvů zastávek. V naprosté většině případů se jedná o výraznou změnu k lepšímu; až na výjimky se také konečně podařilo vymýtit zastaralé a matoucí názvy. Velmi nás těší, že u spousty změn se dopravce s městy inspirovali názvy navrhovanými naším občanským sdružením (např. Finská čtvrť, Jiřího z Poděbrad, Koupaliště, Špitálky, …). Následující tabulka obsahuje přehled všech změn, které se dotkly linek MHD 1–7. Přejmenovány byly totiž také některé zastávky obsluhované pouze příměstskými linkami.
Původní název | Nový název |
---|---|
Staré Město, Cukrovar | Staré Město, Rozcestí k žel. st. 0,4 |
Staré Město, Mayer | Staré Město, Finská čtvrť |
Staré Město, OSP | Staré Město, Tovární |
Staré Město, Nadjezd | Staré Město, Nadjezd Tovární |
Staré Město, STS | Staré Město, Velehradská |
Staré Město, Dvorek | Staré Město, Náměstí Velké Moravy |
Uherské Hradiště, Štěpnice, točna | Uherské Hradiště, Štěpnice, Zahrádky |
Uherské Hradiště, Štěpnice, jesle | Uherské Hradiště, Štěpnice, Zahradní |
Uherské Hradiště, Štěpnice, kotelna | Uherské Hradiště, Štěpnice, U Olšávky |
Uherské Hradiště, SOU | Uherské Hradiště, Jiřího z Poděbrad |
Uherské Hradiště, Sídliště Východ SAM | Uherské Hradiště, Mařatice, Derflanská |
Uherské Hradiště, Sídliště Východ škola | Uherské Hradiště, Mařatice, ZŠ Větrná |
Uherské Hradiště, Sady, rozcestí (pro linky 3 a 5) | Uherské Hradiště, Sady, Špitálky |
Uherské Hradiště, Sady, horní konec | Uherské Hradiště, Sady, Za Kovárnou |
Uherské Hradiště, Vésky | Uherské Hradiště, Vésky, střed |
Uherské Hradiště, Míkovice | Uherské Hradiště, Míkovice, hlavní |
Kunovice, Míchárna krmiv | Kunovice, Koupaliště |
Kunovice, Konec | Kunovice, Lidická |
Kunovice, Úpravna vody | Kunovice, Petříkovec |
Kunovice, Činžovní domy | Kunovice, Novoveská |
Kunovice, Restaurace na křižovatce | Kunovice, Panská |
Kunovice, Let 01 | Kunovice, Let |
Kunovice, Lékárna | Kunovice, Na Rynku |
Připomínky MHDUH.cz k novým názvům zastávek
Následující seznam obsahuje připomínky k některým změnám – stále mají totiž názvy zastávek prostor pro zlepšování. Celkově však akci hodnotíme velmi pozitivně a změna byla krokem správným směrem.
- Škoda, že se Staré Město nechalo Koordinátorem veřejné dopravy Zlínského kraje přesvědčit ke změně názvu zastávky Cukrovar na Rozcestí k žel. st. 0,4. Koordinátor argumentoval tvorbou názvů podle „standardů názvů veřejné dopravy“, které jsou však extrémně zastaralé a jiná města se názvů podle těchto „standardů“ zbavují. Přejmenování Cukrovaru je samozřejmě správné, ale konečný název mohl být zvolen lépe a zároveň měl být vymýcen i archaický název Rozc. k žel. st. 0,5 v Kunovicích.
- Ve většině případů z názvů zastávek zmizely názvy firem. Bohužel však zůstal název Mesit, který sice dobře vypovídá o umístění zastávky, ale název rozhodně není nadčasový a jeho použití je nespravedlivé vůči jiným firmám. Přestože je přejmenování zastávky Let 01 na Let je změnou k lepšímu, opět zde narážíme na stejný problém.
- Název zastávky Kunovice, Škola mohl být změněn tak, aby z něj vyzněl možný přestup na vlak.
- Velmi chvályhodné je zavedení „pravidla“ upřesnění lokality zastávky v případě městských čtvrtí – ve Véskách a Míkovicích. Záhadou však je, proč v Sadech, kde by taková změna byla nejvíce vítaná, zůstal zachován název zastávky Uherské Hradiště, Sady. Stejně tak mohlo být ve Véskách lépe využito změny názvu centrální zastávky – namísto Vésky, střed by se více hodil název Vésky, železniční zastávka.
- Úplné vypuštění názvu Východ z MHD je velkou chybou. Přestože název Uherské Hradiště, Sídliště Východ SAM si žádal změnu, nová podoba Mařatice, Derflanská je příliš generická. Naopak název Mařatice, ZŠ Větrná konečně odstranil matoucí podobnost se zastávkou Mařatice, Škola.
- Přestože odstranění názvu Štěpnice, točna je vítanou změnou, nově vzniklá dvojice zastávek Štěpnice, Zahrádky a Štěpnice, Zahradní je velmi matoucí. Název Mojmír mohl mnohem lépe vypovídat o umístění zastávky Štěpnice, Zahradní.
Zastávka Kunovice, Panská už i pro MHD
Doposud bylo velkou zvláštností, že ačkoli zastávka Kunovice, Restaurace na křižovatce leží na trase jedné z linek MHD, všechny spoje MHD touto zastávkou pouze projížděly a využívána byla jen hrstkou spojů příměstských linek zajíždějících ke kunovickému letišti. S přejmenováním zastávky na Kunovice, Panská zde konečně bude zastavovat i MHD linka 1.
^ Zastávka Kunovice, Panská; dříve Kunovice, Restaurace na křižovatce
Dopravci jsme poskytli aktualizované schéma linkového vedení
V souvislosti se změnou linkového vedení a názvů zastávek naše občanské sdružení zaslalo dopravci upravený plánek, který tyto změny odráží. Doufejme tedy, že se schémata na zastávkách brzy objeví a nedojde tak ke zhoršení služeb MHD. Elektronickou verzi zaslaného plánku zobrazíte zde.
Další změny
Toto jsou ty nejvýraznější změny v městské hromadné dopravě v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích od 15. prosince 2013. Prosíme však všechny „šotouše“ i ostatní, aby do diskuse pod článkem uvedli například změny v konkrétních spojích, na které narazí. Kompletní jízdní řády nabízí web dopravce.
Co nás čeká v roce 2014?
Velmi nás těší, že za dobu působení naší iniciativy se několik aspektů MHD zlepšilo, ale na ty nejdůležitější změny provoz MHD v našem souměstí ještě čeká. Jejich realizaci by mohl pomoci fakt, že se v roce 2014 konají komunální volby a už nyní můžeme s klidem říci, že městská hromadná doprava nebude nevýznamným volebním tématem. Kromě toho do dalšího roku plánujeme vydání slibované aktualizované verze naší studie o zlepšování MHD (poslední publikovaná verze zde) – s ještě mnohem efektivnějšími návrhy na změnu linkového vedení a mnoha dalšími sekcemi.
Občanské sdružení MHDUH.cz – Za lepší MHD v Uherském Hradišti, Starém Městě a Kunovicích Vám přeje úspěšné vykročení do nového roku 2014!
Zdravím, přátelé!
Změny v MHD jsem zase až tak příliš neštudoval, jak bych mohl. Zkoumal jsem hlavně tedy ty linky a takové spojení, které jsem dříve používal, takže píši jen nástřel, bohužel spíše změny k horšímu – pro mě min. ano.
Linka 805001 spoj 91. Dříve jsem ho využíval jako přípoj od autobusu č.36 linky 800050 z Velehradu s přestupem na zast. „nadjezd“ a to na autobusové nádraží dříve s příjezdem v 15:48. Z tama poté autobusem společnosti ČSAD Vsetín do Brna, odjezd v 15:50. Nyní ovšem spoj linky 1 MHD byl na o 5 minut posunut na odjezdu a tudíž příjezd o 5 minut později – v 15:53. Díky tomuto došlo k rozvázání skvělého přípoje do Brna s příjezdem po 17. hod. v Brně. Napříště budu muset použít vlak a nebo o hodinu dřívější odjezd z Velehradu.
Dále pak došlo zcela ke zrušení spoje 25 na lince 805006 dříve s odjezdem ve 13:30 v pracovních dnech, což mě trošku mrzí
Všiml jsem si také, do došlo k 5-ti mminutové změně na lince MHD 1 u spoje 132 nyní s odjezdem v 22:15 od Letu. Co mi ovšem neustále neleze do hlavy, je stále přetrvávající souběžnost tohoto spoje s linkou MHD 2 u linky 41. Kdy tyto dva spoje v podstatě i nyní stále jedou společně (nyní tedy s cca 6 minutovým odstupem – dříve jezdili fakticky stále spolu) od zastávky Kunovice, Na Rynku. Už několikrát jsem navrhoval změnu na této lince, aby celý úsek od Kunovic až po autobusové nádraží nedablovali dva spoje a to tak, že na místo toho, aby linka jedoucí prvně na Sady (tedy č. 2) a poté na Kunovice, jezdila spíše obráceně – tedy MHD č. 6, a tím by obsloužila Kunovice dříve a hlavně by nejezdili dva spoje zcela zbytečně společně od Kunovic až na autobusové nádraží…, o to jsem se pokoušel marně – prozatím, k čemu jsem dospěl bylo asi to, že došlo k té kometické minutové změně, aby to vypadalo, že spoje spolu vlatsnbě vůbec nejezdí.., prostě škoda.. 🙁 Pak že se snaží uspořit peníze tím, že se ruší souběžné jízdy.. 🙁
To máte težko, ono by to chtělo nějakého koordinátora. KOVED sice existuje, ale to je všechno co dělá… No možná bych zapomněl že už zprovoznil sledování busů a aktuálního zpoždění podle GPS, ale neni to zatím veřejné. Jak říkám: Všecko překopat od začátku a trochu pravidelně.
Byl jsem v sobotu ve Zlíně a paráda. Na trolejbus se nečeká 2 hodiny jak u nás, všecko přehledné..přijel jsem vlakem do Staráku a po přečtení JŘ jsem si nasadil rukavice a šel jsem pěšky…
Možná by nebylo od věci namluvit nové názvy zastávek a přeprogramovat displaye..
Zdavím, jinak to sledování BUSů, tak v tom jsme tedy zase pokrokový, to jako jo, smekám, jelikož málo kde to mají a má to snad jen ČSAD, Uherské Hradiště. Nevím, jak moc je či není to veřejné, ale veřejně se to dá sledovat tu: http://www.mpvnet.cz/zlin/map stačí přiblížit mapu a pak klikat na autobusy. Někdy to jde velmi pěkně, někdy tam spoj ani není, asi podle toho jestli má GPS? Nevím.
Jj, co se týče těch nových zastávek, tak zde dopravce vceklu zaspal – jednak to hlasí stále ty staré (ale není tomu stejně pořádně rozumět) a taky na displayích to píše staré. Takže nejen namluvit nové zastávky, ale kompletně to nechat namluvit nově, úplně jiným člověkem. Třeba tak dobře, jak to mají v Tebou zmíněném Zlíně. Tam je to aspoň slyšet a vidět.
Dál bych se chtěl vyjádřit k nové zastávce Bratří Mrštíků ve Starém Městě. Samotného mě to zajímalo, proto jsem si vyčihl jeden – hned z celých 2 spojů (!) za den, co tou zastávkou projedou a vyzkoušel jsem… 😀
No bylo to zajímavé. Autobus – snad někde z Polešovic, nebo tak nějak se vyřítil od hlavní silnice /směrem od zastávky Finská čtvrť/ a zastavil na Bratří Mršíků ve směru k ulici Tovární. Nasedal jsem sám, cítil jsem se jako ve scifi fimlu – lidi v autobuse na mě čuměli, jako kdybych nasedal na nástupišti 9 a třičtvrtě.. 😀 No prostě sami se divili, kde se to jen nastupuje. Autobus pokračoval tedy na ulici Tovární a pak doleva a na světelné křižovatce (u majáku) opět doleva a pak směr UH. Takže jsme udělali takové hezké kolečko… 😀 Takže bych řekl – přínos a řešení zastávky – prozatím asi 0. Min. já měl z toho tak pocit, že jde jen o zdržovačku lidí z Polešovic, co jedou do práce a do školy…
Co se týká těch mrštíků, je to návoz děcek do školy, nebo neco takového. Jinak zastávky jsou přemluveny, sice ta holka strašně „zpívá“, ale lepší jak drátem do oka. Pokud jde o tabla, tam to chce kompletně překopat. Totiž je to naprogramované v tu dobu, kdy se vůbec tabla objevily… Rok 2003 nebo tak nejak. A od té doby se na to nešáhlo. Ale to je rozsáhlá problematika, a nejde to vyřešit za půl hoďky…