Linkové vedení – linka 4

Oznámení: V září 2012 naše iniciativa připravila aktualizovaný návrh na zlepšení linkového vedení. Obsah této stránky však stále popisuje návrh z února 2012. Schéma podle nejnovějšího návrhu linkového vedení naleznete prozatím zde. V průběhu příštích týdnů aktualizujeme všechny stránky tak, aby tomuto novému návrhu odpovídaly.

V textu jsou použity stávající názvy zastávek pro lepší orientaci v jejich umístěních. Návrhy na přejmenování některých zastávek naleznete zde. Dále jsou v návrzích linkového vedení zahrnuty zastávky, jejichž vybudování nebo obnovení je doporučováno v sekci o zastávkách.

Zobrazit schéma současného linkového vedení   Zobrazit schéma navrhovaného linkového vedení

Linka 4

Navrhovaná linka byla vytvořena kombinací současných linek 4 a 7, proto jsou níže uvedena dvě různá „současná vedení“.

Současné vedení (linka 4): Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, Mařatice, Mesit → Uherské Hradiště, Mařatice, Jaktáře → Uherské Hradiště, Jarošov, U Bagru → Uherské Hradiště, Jarošov, pivovar → Uherské Hradiště, Jarošov, náves → Uherské Hradiště, Jarošov, Louky → Uherské Hradiště, Jarošov, pivovar → Uherské Hradiště, Jarošov, U Bagru → Uherské Hradiště, Mařatice, Jaktáře → Uherské Hradiště, Mařatice, Mesit → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží

Současné vedení (linka 7): Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, SOU → Uherské Hradiště, Nemocnice → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, jesle → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, kotelna → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, točna → Uherské Hradiště, Nemocnice → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží

Navrhované vedení (linka 4, směr do Jarošova): Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, jesle → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, kotelna → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, točna → Uherské Hradiště, Nemocnice → Uherské Hradiště, Železniční stanice → Uherské Hradiště, Stará Tenice → Uherské Hradiště, Svatojiřské nábřeží → Uherské Hradiště, Tyršovo náměstí → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, Náměstí Míru → Uherské Hradiště, Zimní stadion → Uherské Hradiště, Mařatice, Mesit → Uherské Hradiště, Mařatice, Jaktáře → Uherské Hradiště, Jarošov, U Bagru → Uherské Hradiště, Jarošov, pivovar → Uherské Hradiště, Jarošov, náves → Uherské Hradiště, Jarošov, Louky

Navrhované vedení (linka 4, směr do Štěpnic): Uherské Hradiště, Jarošov, náves → Uherské Hradiště, Jarošov, Louky → Uherské Hradiště, Jarošov, pivovar → Uherské Hradiště, Jarošov, U Bagru → Uherské Hradiště, Mařatice, Jaktáře → Uherské Hradiště, Mařatice, Mesit → Uherské Hradiště, Zimní stadion → Uherské Hradiště, Náměstí Míru → Uherské Hradiště, Autobusové nádraží → Uherské Hradiště, Tyršovo náměstí → Uherské Hradiště, Svatojiřské nábřeží → Uherské Hradiště, Stará Tenice → Uherské Hradiště, Železniční stanice → Uherské Hradiště, Nemocnice → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, jesle → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, kotelna → Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, točna

Spojení současných linek 7 a 4 se přirozeně nabízí. Cestujících z autobusového nádraží do Jarošova a naopak se změna nijak negativně nedotkne, pouze přinese další možnosti – například přímé spojení z Jarošova (či některých částí Mařatic, případně oblasti kolem náměstí Míru) k uherskohradišťské železniční stanici, Tyršovu (a Mariánskému) náměstí, Staré Tenici (a sídlišti Mojmír) a samozřejmě i nemocnici nebo na sídliště Štěpnice. Cestujícím mezi Štěpnicemi (resp. nemocnicí) a autobusovým nádražím se změnou samozřejmě prodlouží jízdní doba, avšak tato nevýhoda je zanedbatelná oproti novým možnostem dopravních spojení, které by změna přinesla. Opět zde platí i předpoklad jako v případě nově navrhovaných linek 3 a 5: Většina cestujících ze Štěpnic se potřebuje dostat do centra města; pouze malá část z nich potřebuje vystoupit přímo na autobusovém nádraží. Navíc všem obyvatelům Štěpnic přibude možnost dostat se autobusem k železniční stanici, do Staré Tenice, k Tyršovu a Mariánskému náměstí, do oblasti kolem náměstí Míru a bývalých kasáren nebo části Mařatic a samozřejmě celého Jarošova. Největším kritikům současné linky 7 vadí její malá využívanost – tvrdí, že je způsobena tím, že se Štěpnice nacházejí v docházkové vzdálenosti od centra města – to je bezesporu pravda. Vytížení linky však lze zvýšit právě úpravou jejího vedení – například oblast kolem zimního stadionu se už totiž za docházkovou vzdálenost ze Štěpnic považovat nedá. Navíc současná linka 7 je (při zanedbání polookružnosti) dlouhá pouhé 3 km (u většiny spojů vynechávajících koncové zastávky dokonce 2 km) – což je i na poměry MHD velmi málo.

Technická poznámka: Současné linky 4 a 7 jsou kvůli jednosměrnosti některých zastávek vedeny polookružně, což může způsobit komplikace, má-li být nově navrhovaná linka 4 vedena bez polookružnosti ve dvou variantách podle směru. Bohužel podle informací z městského úřadu má ze Štěpnic zmizet autobusová točna a nahradit ji pouze klasická zastávka na okraji ulice. Rušení takové infrastruktury nikdy není do budoucna dobré. Jedinou výhodu, kterou její zrušení přinese, může být to, že už nebude možné vynechávat zastávky „Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, jesle“ a „Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, kotelna“. Jak tedy vyřešit nemožné otáčení autobusu ve Štěpnicích i Jarošově u nově vedené linky? Snadno – odlišným pořadím zastávek pro dva různé směry jízdy (viz výpis zastávek výše). Autobus může ve většině případů jezdit stejnou trasou jako doposud, pouze zastávky jako „Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, jesle“ mohou sloužit zároveň jak pro výstup, tak pro nástup nových cestujících. V případě, že je potřeba udělat přestávku mezi spoji, může řidič (příklad pro Štěpnice, pro Jarošov je řešení stejné) v zastávkách „Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, jesle“ a „Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, kotelna“ zastavit jen pro výstup a poté dočasně odstavit autobus v zastávce „Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, točna“. Jakmile bude potřeba s autobusem opět vyjet, řidič může projet celé Štěpnice okruhem a jako počáteční zastávku využít „Uherské Hradiště, Sídliště Štěpnice, jesle“.

Autor textu: Jan Kolařík

Navigace

Další část: Linky 7, 8 a 9 »