Oznámení: Obsah této stránky odpovídá prapůvodním návrhům iniciativy MHDUH.cz z února 2012 poplatným době vzniku. Od té doby – po dlouhém boji za lepší MHD a jedněch komunálních volbách – se situace začala měnit. Starosta města Stanislav Blaha v roce 2016 pověřil autora těchto stránek pracemi na oficiální Koncepci veřejné dopravy, jejíž výstup najdete na samostatném webu hradistskadoprava.cz.
Současný stav – úvod
Četnost spojů je bezesporu nejkomplikovanější záležitostí v každém systému MHD a její optimalizace vyžaduje soustavné sledování vytíženosti jednotlivých linek v průběhu celého roku. Ve srovnání s jinými podobně velkými provozy MHD by však ten v našem souměstí mohl poskytovat vyšší koncentraci spojů – obzvláště když se na jeho financování podílejí tři města – rozhodně ale musíme konstatovat, že četnost spojů nepatří mezi největší problémy současného systému MHD – mnohem hůře na tom je přehlednost linkového vedení a informační a orientační systém.
Současný stav – pracovní dny
Následující tabulka uvádí počty spojů u jednotlivých linek a součty najetých kilometrů.
Linka | Délka (km) | Spojů denně | km/den |
---|---|---|---|
1: Staré Město – aut. nádr. – Kunovice | 2,5–9,5 | * | 550 |
2: Aut. nádr. – Sady – Vésky – Míkovice – Kunovice – aut. nádr. | 13 | 18 | 234 |
3: Aut. nádr. – Mařatice – Východ – aut. nádr. | 7 | 22 | 154 |
4: Aut. nádr.– Jarošov – aut. nádr. | 10 | 24 | 240 |
5: Aut. nádr. – Východ – Mařatice – aut. nádr. | 7 | 26 | 182 |
6: Aut. nádr. – Kunovice – Míkovice – Vésky – Sady – aut. nádr. | 13 | 15 | 195 |
7: Aut. nádr. – Štěpnice – aut. nádr. | 3,5 | 20 | 70 |
Celkem denně: | 1 625 | ||
Celkem ročně: | 406 250 |
* Jelikož současné vedení linky 1 podléhá mnoha výjimkám, nelze jednoznačně uvést počet spojů vzhledem k celkové délce linky. Číslo 550 je výsledkem sčítání délek tras všech jednotlivých spojů (ty se totiž výrazně liší).
Následující obrázek zobrazuje výpis spojů během pracovních dní:
^ Výpis spojů na všech linkách MHD v pracovní dny. U linek 2–7 jsou vypsány odjezdy z autobusového nádraží; u linky 1 jsou vypsány odjezdy ze staroměstské železniční stanice. Reálná koncentrace spojů linky 1 je však nižší, než by se mohlo zdát, převážná většina spojů je totiž zkrácena.
Současný stav – nepracovní dny
Následující tabulka uvádí počty spojů u jednotlivých linek a součty najetých kilometrů.
Linka | Délka (km) | Spojů denně | km/den |
---|---|---|---|
1: Staré Město – aut. nádr. – Kunovice | 9,5 | 1 | 9,5 |
2: Aut. nádr. – Sady – Vésky – Míkovice – Kunovice – Aut. nádr. | 13 | 4 | 52 |
3: Aut. nádr. – Mařatice – Východ – aut. nádr. | 7 | 3 | 21 |
4: Aut. nádr.– Jarošov – aut. nádr. | 10 | 6 | 60 |
5: Aut. nádr. – Východ – Mařatice – aut. nádr. | 7 | 5 | 35 |
6: Aut. nádr. – Kunovice – Míkovice – Vésky – Sady – aut. nádr. | 13 | 4 | 52 |
7: Aut. nádr. – Štěpnice – aut. nádr. | 3,5 | 6 | 21 |
Celkem denně: | 250,5 | ||
Celkem ročně: | 62 625 |
Následující obrázek zobrazuje výpis spojů během nepracovních dní:
^ Výpis spojů na všech linkách MHD o víkendech a svátcích. V tyto dny je MHD bohužel zcela nepoužitelná – nestane se přiliš často, že by spoj, který potřebujete, jel i ve stejnou dobu, kdy byste jej potřebovali. Právě „náhodnost“ rozložení spojů je zde největší slabinou odsuzující MHD k malé používanosti.
Současný stav – shrnutí
Uherskhoradišťská MHD v současném stavu najede 468 875 km ročně; ovšem množství najetých kilometrů v nepracovní den je o 85 % nižší než v den pracovní. Z propočtů byla záměrně vynechána navrhovaná linka 9 kvůli svému specifickému modelu financování.
Návrh řešení – pracovní dny
Následující tabulka uvádí navrhované počty spojů (nejideálnější/nejoptimističtější varianta) u jednotlivých navrhovaných linek a odpovídající součty kilometrů, které by jednotlivé linky najely.
Linka | Délka (km) | Denně | km/den |
---|---|---|---|
1: Staré Město, Žel. st.– aut. nádr. – Kunovice, Činž. domy | 9 | 36 párů spojů | 648 |
2: Aut. nádr. – Sady – Vésky – Míkovice – Kunovice – Aut. nádr. | 13 | 19 spojů | 247 |
3: Aut. nádr. – Mařatice – Východ – UH, Žel. st. – aut. nádr. | 8 | 24 spojů | 192 |
4: Štěpnice – UH, Žel. st. – aut. nádr.– Jarošov | 9 | 27 párů spojů | 486 |
5: Aut. nádr. – UH, Žel. st. – Východ – Mařatice – aut. nádr. | 8 | 27 spojů | 216 |
6: Aut. nádr. – Kunovice – Míkovice – Vésky – Sady – aut. nádr. | 13 | 15 spojů | 195 |
7: Aut. nádr. – Kunovice, Let 01 | 6 | 13 párů spojů | 156 |
8: Aut. nádr. – Staré Město, STS – Staré Město, Žel. st. | 5 | 10 párů spojů | 100 |
Celkem denně: | 2 240 | ||
Celkem ročně: | 62 625 | ||
Celkem ročně (s prázdninami v úvahu – o 5 % km méně): | 532 000 |
Tento nejoptimističtější návrh znamená, že by v běžný pracovní den vozidla MHD najela o 38 % km více než za současného stavu. Návrh také počítá s nižším počtem spojů v době školních prázdnin. Následuje seznam výhod, které by tato změna v pracovní dny případně přinesla:
- Pravidelné spojení MHD mezi železniční stanicí ve Starém Městě a jižní částí Kunovic každých 20 minut po většinu dne – bez výjimek v linkovém vedení
- O 3 % více spojů obsluhující Sady, Vésky a Míkovice
- O 6 % více spojů mezi centrem Uherského Hradiště a Mařaticemi/sídlištěm Východ
- O 12,5 % více spojů mezi centrem Uherského Hradiště a Jarošovem
- O 35 % více spojů mezi centrem Uherského Hradiště a Štěpnicemi
- Žádné vynechávání některých zastávek ve Štěpnicích
- Zapojení centra Uherského Hradiště (včetně železniční stanice) nebo oblasti Staré Tenice do systému MHD
- Mnoho nových přímých spojení (viz sekce Linkové vedení)
- Mírně více spojů mezi Uherským Hradištěm a oblastí kolem zastávky „STS“ ve Starém Městě a mezi Uherským Hradištěm a kunovickou oblastí Na Bělince (resp. oblastí kolem zastávky „Let 01“)
Návrh řešení – nepracovní dny
Následující tabulka uvádí navrhované počty spojů (nejideálnější/nejoptimističtější varianta) u jednotlivých navrhovaných linek a odpovídající součty kilometrů, které by jednotlivé linky najely.
Linka | Délka (km) | Denně | km/den |
---|---|---|---|
1: Staré Město, Žel. st.– aut. nádr. – Kunovice, Činž. domy | 9 | 13 párů spojů | 648 |
2: Aut. nádr. – Sady – Vésky – Míkovice – Kunovice – Aut. nádr. | 13 | 4 spoje | 247 |
3: Aut. nádr. – Mařatice – Východ – UH, Žel. st. – aut. nádr. | 8 | 13 spojů | 192 |
4: Štěpnice – UH, Žel. st. – aut. nádr.– Jarošov | 9 | 12 párů spojů | 486 |
5: Aut. nádr. – UH, Žel. st. – Východ – Mařatice – aut. nádr. | 8 | 13 spojů | 216 |
6: Aut. nádr. – Kunovice – Míkovice – Vésky – Sady – aut. nádr. | 13 | 5 spojů | 195 |
7: Aut. nádr. – Kunovice, Let 01 | 6 | 5 párů spojů | 156 |
8: Aut. nádr. – Staré Město, STS – Staré Město, Žel. st. | 5 | 5 párů spojů | 100 |
Celkem denně: | 885 | ||
Celkem ročně: | 101 775 |
Počet najetých kilometrů denně v tomto návrhu je o 253 % vyšší než za současného stavu; to je o 60 % méně než návrh pro pracovní dny. Výrazně lépe fungující MHD o víkendech může přispět k lepšímu vytvoření návyků občanů používat tento způsob dopravy.
Návrh řešení – shrnutí
Podle výše zmíněného optimistického návrhu řešení by vozidla MHD ročně najezdila o 35 % kilometrů více (nyní 468 875 km; podle návrhu 633 775 km) než za současného stavu; znamenalo by to však dramaticky lepší dopravní obslužnost měst souměstí – zejména by byl zaveden skutečně fungující víkendový provoz, městskou hromadnou dopravou by mohlo být obslouženo i centrum Uherského Hradiště a mezi Starým Městem a Kunovicemi by se cestující mohli spolehnout na pravidelné a kvalitní spojení. Při sestavování již zmiňovaného optimistického návrhu jsme si kladli za cíl dostat se v přibližné dopravní obslužnosti alespoň na úroveň Přerova a Prostějova (viz tabulka níže). Nyní už je jen na městech samotných, zda se časem k tomuto návrhu přikloní. Považují-li však omezení automobilové dopravy a čistá a zdravá města za jednu z priorit, je to do budoucna téměř nevyhnutelné.
Srovnání s jinými městy
Následující tabulka srovnává různá města podle toho, kolik kilometrů ročně najedou vozidla MHD v přepočtu na jednoho obyvatele. Upozorňujeme, že čísla je nutné brát s rezervou – tabulka například nebere v úvahu rozlohu měst nebo jejich terén; také seznam měst není úplný (v tabulce jsou uvedena jen ta města, u nichž se nám podařilo dohledat počet kilometrů najetých vozidly MHD za rok – ne všechna města totiž takový údaj poskytují). I při zanedbání těchto veličin je z ní však patrné, že v kvalitě dopravní obslužnosti MHD v různých městech jsou propastné až extrémní rozdíly. Uherské Hradiště, Staré Město a Kunovice na tom z hlediska počtu kilometrů najetých vozidly MHD nejsou nejhůře (můžeme je považovat za „mírně horší průměr“), avšak zde je nutné uvědomit si, že kvalitu MHD neurčují jen tyto ukazatele – důležitá je i kvalita informačního a orientačního systému, přehlednost linek nebo koncentrace zastávek – a kvůli tomu můžeme považovat stávající systém MHD v našem souměstí za velmi podprůměrný. Každopádně i co se týče počtu najetých kilometrů by pro nás měla být inspirací zejména města nebo aglomerace s nižším počtem obyvatel, avšak vyšším počtem kilometrů najetých vozidly MHD – především Příbram, Beroun, Třebíč nebo Vsetín. Tato města dokazují, že návrh na této stránce není ani zdaleka nereálný a že funguje-li MHD dobře, cestující jí rádi cestují.
Legenda k tabulce:
- Obyvatel = počet obyvatel
- km ročně = počet kilometrů najetý vozidly MHD v daném městě za rok
- na 1 obyv. = počet kilometrů najetý vozidly MHD v daném městě za rok přepočtený na jednoho obyvatele – podle tohoto sloupce je tabulka také řazena
Město | Obyvatel | km ročně | na 1 obyv. |
---|---|---|---|
Jihlava | 50 760 | 2 812 457 | 55,41 |
Zlín + Otrokovice + Želechovice | 96 487 | 4 800 000 | 49,75 |
Tábor + Sezimovo Ústí + Planá nad Lužnicí | 45 809 | 1 820 000 | 39,73 |
Kladno | 69 178 | 2 600 000 | 37,58 |
Příbram | 34 022 | 1 260 000 | 37,03 |
Trenčín (SK) | 56 514 | 2 063 314 | 36,51 |
Chomutov + Jirkov | 70 257 | 2 350 000 | 33,45 |
Beroun + Králův Dvůr | 23 942 | 590 000 | 24,64 |
Třebíč | 37 781 | 905 000 | 23,95 |
Frýdek-Místek | 59 416 | 1 400 000 | 23,56 |
Vsetín | 30 010 | 659 000 | 21,96 |
UH + Staré Město + Kunovice (podle návrhu) | 38 090 | 633 775 | 16,64 |
Prostějov | 44 526 | 705 000 | 15,83 |
Přerov | 46 503 | 735 000 | 15,81 |
Valašské Meziříčí | 27 960 | 390 000 | 13,95 |
UH + Staré Město + Kunovice (souč. stav) | 38 090 | 468 875 | 12,31 |
Žďár nad Sázavou | 22 275 | 259 000 | 11,63 |
Kroměříž | 30 056 | 321 000 | 10,68 |
Přelouč | 9 108 | 84 000 | 9,22 |
Havlíčkův Brod | 23 723 | 210 000 | 8,85 |
Vyškov | 22 374 | 170 000 | 7,60 |
Hodonín | 28 431 | 207 503 | 7,30 |
Klatovy | 22 567 | 147 000 | 6,51 |
Tachov | 12 878 | 69 000 | 5,36 |
Domažlice | 10 674 | 22 886 | 2,14 |
^ Pro inspiraci zde uvádíme výpis spojů všech linek MHD Přerov v pracovní dny. Přerovská MHD obsluhuje jen o 6 000 obyvatel více než uherskohradišťská, přesto se počet spojů zdá být v pracovní dny výrazně lepší. Navíc je tento provoz placen z rozpočtu pouze jednoho města, ne tří a cena jízdného je zde totožná (v případě časových jízdenek dokonce nižší).
Noční linky
Myslíme si, že využívanost taxislužeb v našem souměstí je na jeho velikost až příliš nadprůměrná. Bohužel MHD se tomuto způsobu dopravy vůbec nesnaží konkurovat, na označnících autobusových zastávek jsou dokonce jak legálně, tak nelegálně vylepovány reklamy na taxi, což je v jiných městech naprosto nevídané. Města spolu s dopravcem by měla zvážit zřízení nočních linek jezdících na přelomu pátku a soboty a také soboty a neděle – na těchto linkách by samozřejmě neměl platit standardní tarif a časové jízdenky – nabízí se například nutnost používat pouze jednorázové jízdenky za dvojnásobnou cenu oproti jízdenkám denním. Při zvolení optimálního intervalu mezi spoji je výdělečnost linek zaručena. Utržené peníze by bylo možné samozřejmě použít k dotování provozu přes den.
Propagace nových spojů
Dojde-li ke zvýšení koncentrace spojů, města by neměla zapomenout tuto skutečnost řádně propagovat, především výraznými plakáty s jednoduchými a srozumitelnými hesly. Pouhé připsání spojů do jízdních řádů nepomůže – cestující si změny v takovém případě ne vždy všimnou, obzvláště pokud se jedná o cestující nepravidelné. Změna návyků cestujících je vždy velmi pomalá a nesmí se opakovat to, co se stalo v minulosti. Dopravce například přidal některým linkám večerní spoje, ale po půl roce konstatoval, že byly málo využívané a opět je zrušil. Půl roku je rozhodně málo na to, aby si cestující vytvořili návyky tyto spoje používat; zároveň nebyly nikde propagovány a velká část obyvatel o nich neměla vůbec tušení.
Autor textu: Jan Kolařík